דף הבית » כל הכתבות » תרבות » ספרים » מסר בספר: ספרי ילדים שמעבירים מסרים חשובים

מסר בספר: ספרי ילדים שמעבירים מסרים חשובים

בספרים יש הרבה יותר מהנאה, בעיניי, בייחוד כשמדובר בספרי ילדים. רוב ספרי הילדים מסתירים בתוכם מסרים חשובים כל כך, שניתן להעביר אותם לקטנטנים בדרך הטובה ביותר דרך סיפורים. הנה למשל, כמה ספרי ילדים חדשים שאצל עומר שלי, חוללו פלאים:

"הערב תגיע אורחת" – ספר ביכורים של הפרסומאי שגיא יהוד

"אני גם רוצה לבוא", אמרתי, "אני כבר קוף בוגר, לא רוצה בלעדיכם בבית להישאר". "נכון", אמר אבא, "אתה כבר קופיף גדול. להישאר עם בייביסיטר אתה כבר יכול".

שגיא יהוד, פרסומאי, מנהל קריאייטיב בסטודיו למיתוג ועיצוב Brandland מבית פובליסיס, מעצב גרפי ואב לשניים, חיפש לילדיו במשך זמן רב ספר העוסק בחוויה הלא פשוטה של פרידה ראשונה, כשההורים יוצאים בערב. כשלא מצא דבר, ישב וכתב בעצמו את סיפורו המרגש של קופיף קטן, הנאלץ להישאר לראשונה עם בייביסיטר כשהוריו יוצאים ל"בילוי של גדולים". זהו סיפור שמתחיל בחשש גדול מצדו של הקופיף ונגמר בהנאה והמתנה לבילוי הבא של ההורים.

הייחוד של הספר הוא בנושא בו הוא עוסק. למרבה ההפתעה, בין שלל הספרים הנמצאים על המדף אין אף ספר שמתמודד באופן ישיר וגלוי עם חרדת הנטישה של הילדים מהוריהם. החשש להיפרד מאבא ואמא להישאר עם "אדם זר" היה ועודנו אישיו גדול אצל פעוטות וילדים. האיורים המושקעים והירידה לפרטים הם רק תוספת מהנה לנושא חשוב ויומיומי כל כך.

"שומרים על הסביבה עם פופו" מאת נריה מדינה (הוצאת 'אופיר ביכורים')

פופו, היפופוטם צעיר וסקרן, חי באושר ושלווה בג'ונגל עם להקת ההיפופטמים. כשאימו בבה מספרת, כי פעם לפני שנים לא כה רבות, האגם של הלהקה היה גדול ומלא מים, וכי המזון היה פעם בשפע. שואל פופו לאן נעלמו המים והמזון. בבה משיבה כי אין היא יודעת, אך שמע כי בני האדם קשורים לזה. מדוע בני האדם הורסים את הג'ונגל ומסכנים את חייהם של החיות?

פופו מחליט כי הוא חייב תשובות ויוצא למסע חיפושים. בדרכו פוגש את נולי העיט וחיות נוספות, המצטרפות למסעו. במהלך המסע פופו פוגש צבי ענק, בני יותר ממאה שנה. הם צוחקים עליו ואומרים לו כי אין לו כל סיכוי לחולל שינוי, "כולם מרגישים שהם לא יכולים לשנות את מה שקורה, הם חושבים שדעתם לא חשובה ולא תשנה דבר…", אומר להם פופו. "אם כל אחד יתחיל עם השינוי בעצמו, לאט לאט הוא יוכל לגרום לאנשים סביבו להשתנות". פופו וחבריו פוגשים את מנהל השמורה. חבורת החיות מתלוננת על הסבל הרב שנגרם להם בעקבות המעשים המזיקים שעושים בני האדם, מנהל השמורה אומר מסביר כי לצערו לא כל בני האדם מבינים ומודעים להחמרת המצב בג'ונגל.

"מבחר סיפורים – גדולי ישראל" (הוצאת 'דני ספרים')

סדרת ספרים המאגדת בתוכה סיפורים ואגדות של רבנים וגדולי ישראל, בעלי מסר חינוכי וערכי. בין הסיפורים הערכיים ניתן למצוא 'זכות הכנסת אורחים', 'נכנס יין יצא סוד', 'צדיק כתמר יפרח' ועוד. הסדרה, בעיניי מתאימה בעיקר לקהל הדתי או לילדים בראשית קריאתם, שכן הכתב גדול, ברור ומנוקד.

אז לכו, רכשו את הספרים ולמדו את ילדיכם מסרים חשובים מאין כמותם בדרך עקיפה.

Scroll to Top