דף הבית » כל הכתבות » תרבות » ספרים » דלת לעולמות אחרים

דלת לעולמות אחרים

אני יודעת שכבר אמרתי את זה פעם, אבל אני באמת אוהבת לקרוא. תגידו חננה, תקראו לי תולעת ספרים, אבל אין כמו ספר טוב כדי להרחיק אותי למחוזות רחוקים ודמיוניים, בהם הכל אפשרי. אז קבלו מספר ספרי קריאה, שאותי הם סחפו ואני ממליצה בחום גם לכם להיסחף לתוכם:

"תיבת רבניצקי" מאת אריה דינור (הוצאת אור-עם)

הספר, הוא על הישראלי המצוי לכאורה, משחר נעוריו ועד בגרותו, המשובץ באירועים שחווה גיבור העלילה, פרשיות אהבים, בעיות פרנסה וחבלי קליטה בעיר הגדולה, יהדות וכולם מתובלים ברגש ובהומור.

לאחר לידה ושש שנים בקיבוץ, רוב ילדותו של גיבור הספר, רוני רבניצקי, מתרחשת בשכונה רוממה בחיפה, שכונת המעמד הבינוני. סבו מהווה את חברו הטוב ביותר והשניים הם חובבי הרפתקאות, שכמעט כולן מתממשות בעולמם הצר. כאשר יש צרות, אביו שהיה פרטיזן במלחמת העולם השנייה, פותר אותן. בנעוריו מתוודע הגיבור למין באמצעותה של יעל, בתו של החבר הטוב ביותר של אביו, ומתמודד עם בעיות מין שמעסיקות בני נעורים ומספר על אהבותיו הראשונות. יחד עם הנשים הצעירות שבחייו הוא מנסה להתגבר על בעיה מוכרת של בני הנוער – שפיכה מוקדמת שמטילה צל על כל יחסיו.

לאחר הצבא הוא מנסה לכבוש את תל אביב העיר הגדולה. מחד גיסא ,יש לו פרשת אהבים עם השכנה ומאידך גיסא יש לו שותפה מבוגרת שממררת את חייו. "דמות השותפה מבוססת על דמות אמיתית עמה חלקתי דירה שכורה במשך שנה", מסביר המחבר, שעבר לא פחות מעשר דירות שכורות בתל אביב. בתל אביב נקלע גיבור הספר למשבר לאחר פרשת אהבים שמסתיימת בדחייה ובמקביל, הוא מתאבל על מותו של אביו ממחלת הסרטן. רוני עובר טיפול נפשי כולל תרופות נגד דיכאון ומחלים ממנו כעבור חצי שנה בעזרתם של מטפלו, התרופות, אמו, אחותו, אחיו , גיסתו ואחיינו הקטן שהופך לחבל החיבור שלו לחיים. לאחר מכן הוא נוסע לארה"ב ומקיים שם פרשת אהבים עם אחות של חבר שרוכבת על אופנוע הרלי דוידסון ואינה רכושנית לחברה הזמני.

בפרק האחרון, מוצא רוני את אשת חייו והספר מסתיים בהפי אנד ובחלום על תפקידו של רוני במלחמה העתידית בין איראן וגרורותיה נגד ישראל. רוני רבניצקי הוא "הישראלי הסביר" – לומד ביסודי ובתיכון במערכת החינוך הממלכתית, משרת בסדיר ובמילואים, לומד באוניברסיטה ועובד לממן את לימודיו, יש לו הרבה חלומות אך הוא מסתפק במקום טוב באמצע. בספר כלולים תיאורי מין, הומור, תנ"ך ויהדות, סבל ואושר.

מומלץ לקריאה מגיל 16.

"רסיסי חיים" מאת ש. גיל (הוצאת 'אופיר ביכורים')

"כל אותה תקופה, המשיכה איילה לעבוד במקום עבודתה הקודם, מנסה לאסוף את רסיסי חייה, ונצמדת בכל כוחה לרצון להמשיך לחיות, לאהוב ולהיות נאהבת ולזכות סוף סוף באהבה אמיתית". "הוא הגיע בכל יום לביתה, תמך, עודד והקשיב, מנסה לטעת בה תקווה לעתיד טוב יותר, ומזכיר לה כיצד התמודדה בעבר הלא רחוק עם חייה המורכבים. הוא הפיח בה תקווה והיה קרן האור בחייה".

הספר מגולל מערכות יחסים מורכבות אותן חווה איילה, גיבורת הסיפור במהלך חייה. המחברת משרטטת את רצף חייה של איילה למן הכירה את הבחור הראשון עימו היא קושרת קשר ועד לאדם אליו נקשרת נפשה בעבותות, חרף כל אבני הנגף העומדות בדרכה של מערכת יחסים בלתי אפשרית זאת. כמו לכל אישה, לאיילה היה רצון עז להביא פרי בטן לאישה ולהפוך לאם. אך למרות כל תלאותיה והניסיונות הרבים שעברה, טיפולים קשים, תקוות וחלומות שנגוזו – לא הצליחה איילה להפוך לאם בישראל.

את העצב הרב, התשוקה לאישה והיותה נמשלת על ידו היא חוותה בנישואיה הראשונים, אך לא הצליחה ללדת לו בנים. ומשנישאה בשנית ושוב ניסתה להרות אמר לה גדי אישה כדבריו של אלקנה , בעלה של חנה, אם שמואל: "למה תבכי, ולמה לא תאכלי ולמה ירע לבבך? הלא אנכי טוב לך מעשרה בנים".

"כשנפתחות דלתות" מאת אבי פרץ (הוצאת 'אופיר ביכורים')

ספר מתח המגולל את סיפורו של סא"ל גלעד, בוגר יחידת מחשב בחיל המודיעין, הפורש מצה"ל לאחר 26 שנות שירות. גלעד עומד בפני פרשת דרכים. מחד, הוא חולם להקים חוות בקר בגולן, חלום שליווה אותו במהלך שנות שירותו בצה"ל, מאידך, מקבל הצעת עבודה מחברת תוכנה עולמית. התפקיד המלווה בחבילת הטבות חומריות מפתות. גלעד חושב לתומו שכל שעליו לעשות הוא לבחור בין שתי ההצעות, אך שרשרת אירועים מסחררת, מפתיעה ומותחת, מובילה את גלעד למעורבות במאבק איתנים בינלאומי אליו אינו מודע.

Scroll to Top